tisdag 29 juni 2010

We are living in a material world

I min ungdom, när jag kände mig allmänt utanför och värdelös, så var det en sak som kunde få mig att le under dem långa, tråkiga dagarna i skolan:
Min samling av anime på VHS-band. (Ja, så gammal är jag ^^;)

Varje gång vi var i Stockholm la jag minst 1000 spänn på anime och manga, och ni måste komma ihåg att på den tiden så var ingetdera särskilt vanligt i Sverige, vilket betydde att jag kanske lämnade butiken med 2 videoband och 2 mangor som bäst.
Mitt intresse blev ändå så stort att jag inte brydde mig om att en VHS med en timmes innehåll kostade 328 kr (*gny* det gör ont bara jag tänker på det) och samlingen växte.

När det mesta sedan började släppas på DVD och jag lyckades jobba ihop till en DVD-spelare med inbyggd video (Oh yeah! XD Hardcore!) blev det naturligtvis fler och fler DVD:er som tog upp plats i hyllorna.
Efter några år dog i princip min fina DVD/Video-mutation och vid det laget hade jag flyttat in till stan med Fredde och vi konstaterade att eftersom vi hade fler DVD:er än VHS:er skulle vi köpa en vanlig DVD-spelare.

VHS:erna blev förvisade till några pappkassar i källaren och har legat där sedan dess. I och för sig drog jag upp dem för kanske 3 år sedan ock kollade på några utav långfilmerna på Freddes gamla video, men den största delen av banden blev okollade den gången och fick vara kvar i källaren.

Nu undrar ni säkert om jag har en poäng med det hela, och den kommer här.

Eftersom jag aldrig kollar på VHS:erna längre har jag bestämt mig för att sälja dem flesta. Som sagt tidigare var dem dyra och kostade ofta mellan 250 och 390 kr när dem var nya, men i dagens läge har jag tur om jag får en femma för varje band då frakten ligger på 24-36 kr.
Det svåraste är ändå att skiljas från vad som tog upp det mesta av min tid i min ungdom, men jag intalar mig att banden kanske kan förgylla någon annan persons ungdom istället (för mindre pengar dessutom).
Eller så hamnar dem på någon Otakus hylla och samlar damm, ha ha! <:)

Jag skriver på bloggen när jag lägger ut auktionerna på tradera, men det kommer nog ta en vecka eller mer då jag förbereder alla auktioner långt innan jag lägger ut dem, och det finns mycket att förbereda.
Tills dess...

See ya later nostalgia cowboy!

Inga kommentarer: