måndag 14 maj 2012

Eurovision 2012 del 1 - Grannar.

Nu var det dags för Eurovision igen, och i år har jag faktiskt försökt att kora mina favoriter innan själva finalen sätter igång.
I vanliga fall brukar jag och gubben kolla på införprogrammen (och svära åt den så kallade "Expertpanelen"), men vi brukar hoppa över semifinalerna.
I år funderar jag på om jag ändå inte borde kolla på den första i alla fall eftersom många utav mina favoriter finns med där.

Jag tycker även att det är väldigt viktigt att höra bidragen i sina live-versioner. Eftersom man kan få i princip vilken låt som helst att låta bra i en studio, något jag fick lära mig "the hard way" i ESC 2009, så försöker jag att lyssna på så många av bidragen som möjligt live.


Årets Eurovision har förvånat mig.
Jag brukar alltid klaga på kompisröstande länder och hur fult det är, men i år kommer jag att få äta upp det.

Jag tycker om alla de nordiska bidragen i år!
(Ni kan nu börja kasta saker på mig och skrika svordommar och förolämpningar åt mig.)

Särskilt förtjust är jag i Islands och Finlands bidrag.

Gréta Salóme & Jónsi - Never Forget (Iceland) 2012 Eurovision Song Contest Official Preview Video


Pernilla Karlsson - Nar jag blundar (Finland) 2012 Eurovision Song Contest Official Preview Video


Islands är så där härligt Nightwish-ig, lite sorglig men samtidigt väldigt kraftfull.
Finlands är otroligt vackert och känslosamt (jag har inte kunnat lyssna på låten en enda gång utan att få tårar i ögonen :,) ). Men jag är lite rädd att den vackra texten, framförd på Finlands-Svenska, inte tilltalar länderna utanför Norden.

Sen är det nog Danmark som hamnar på min "Norden-lista". Jag har inte så mycket att säga om den förutom att det är en bra låt som är bra framförd.
Sverige, som jag tyckte var väldigt stark när Loreen först vann, känns inte lika säker längre när jag hör många utav de andra låtarna.
Norge är den svagaste. Jag tyckte inte om den först och tyckte att Eric Sa-Ade-kopian sjöng falskt. Men efter att ha lyssnat på den igen så tycker jag mer om låten (men sångaren är fortfarande lite ostadig i rösten).


Så om vi låtsas att alla de nordiska länderna skulle hamna i topp 5 så hoppas jag att den listan ser ut så här:

1. Island
2. Finland
3. Danmark
4. Sverige
5. Norge

(Egentligen vore drömmen om Island och Finland kom på delad förstaplats. Och det var ett svårt val att sätta Island som 1:a, så skäll inte ut mig!)


Och självklart har jag andra favoriter också, men dem skriver jag mer om nästa gång! ;)

See ya Eurovision cowboy!

2 kommentarer:

Basse sa...

GAAAAHHH!!!!!1111ETT huuuur VÅÅÅGAR DU!?

Etc.

*slentriankastar något på dig*

Finlands bidrag är bäst. Det har jag tyckt länge. :)

Enma sa...

*takes 11 HP Damage*

Ja, Finlands bidrag är hjärtskärande vackert och jag hoppas verkligen att det går bra för Pernilla Karlsson!

Jag har svårt att välja en favorit. Det är så många bidrag som är bra! :\