lördag 19 maj 2012

Eurovision 2012 del 3 - Min kompis kompis...

Jag blev förvånad över att jag, antagligen för första gången, verkligen tyckte om alla de nordiska bidragen. Men vad som förvånade mig ännu mer är hur otroligt starka The Big 5 är i år!

Många gånger har det känts som att England, Frankrike, Tyskland och Spanien bara skickat något, även om artisten uppenbarligen inte kan sjunga eller om de medvetet skickar något dåligt för att slippa ta hand om tävlingen nästa år. Men i år verkar de ta det hela på så mycket allvar det går. ^^;
Och värdlandet Azerbaijan? ....Vi kommer till det senare. >:(


Min favorit av de 6 direktkvaliciferade låtarna är:

Anggun - Echo (You And I) (France) 2012 Eurovision Song Contest Official Preview Video


Det är så härligt intro på den, och ju mer jag lyssnar på den ju mer tycker jag om den. Och jäkla vilken pipa hon har!
Frankrike har varit väldigt duktiga i år!

På en hedersvärd andraplats kommer Italiens bidrag. Riktigt bra låt som jag kommer lyssna väldigt mycket även efter tävlingen.


Sedan var det ju de där andra bidragen.
Jag tycker ärligt att det är starka bidrag, men det betyder ju inte att jag behöver tycka om de.
England och Tyskland har bra låtar och bra sångare, men Spanien och Azerbaijan...

Jag tycker bara att det är så tråkigt när vissa länder deltar med låtar som är skrivna av människor ifrån andra länder bara för att "öka chansen för att vinna". Visst är det en tävling men vissa personer verkar tro att det gäller liv och död.
Det skulle vara kul att få höra lite mer musik ifrån medelhavsländerna istället för den svenska musiken vi ändå utsätts för varje dag här uppe i norr.
(Jag tittar särskilt mycket på dig Cypern.)
Förra året vann Azerbaijan med en svenskskriven låt och i år har de förlitat sig på svenskarna igen. Lite synd tycker jag. Det skulle vara kul att höra deras musik istället.

Och är det inte fånigt hur desperata vi svenskar är som alltid måste påpeka ifall det vinnande bidraget har någon koppling till Sverige?

"Låten skrevs av en svensk, så det är en seger för oss."

"Artisten är gift med en svensk, så det är en vinst för Sverige."

"Han som spelar gitarr i vinnarbidraget har en syster som åkte till Sverige en gång och sa att hon tyckte om vårt land, så det är en solklar vinst för oss."


... =_=¤ *suck*


Men för att summera:

1. Frankrike
2. Italien
3. Tyskland
4. England
5. Spanien
6. Azerbaijan

Hedersomnämningarna får vänta till nästa gång. Nu ska jag vara opatriotisk och lyssna på Frankrikes bidrag igen.


See ya Eurovision cowboy!

Inga kommentarer: