onsdag 16 maj 2012

Eurovision 2012 del 2 - Dom Andra

Så i förra inlägget nämnde jag att jag tyckte det var viktigt att höra låtarna live, eftersom det ändå är live-versionerna som bedöms och det inte är tal om playbacks. Men vissa låtar går det helt enkelt inte att hitta något live-uppträdanden på. Då finns det tyvärr inte mycket mer att göra än att vänta på semifinalerna.

Det finns ändå några som jag lyckades hitta både studio- och live-versioner av, som funkar som både och, som jag verkligen gillar.

Min favorit av de icke-nordiska semifinalistländerna i år är Israel!

Izabo - Time (Israel) 2012 Eurovision Song Contest Official Preview Video


Oväntat?
Så det kanske inte är vinnarlåten, men den gör mig glad och jag vet att jag kommer lyssna mycket på den även efter tävlingen är slut.

Sen tycker jag väldigt mycket om bidragen ifrån Rumänien och Turkiet. De är också väldigt peppiga och färggranna av sig. Och jag älskar introt på Rumäniens låt!

Men så finns ju de där andra låtarna. De som låter lite halvtaskiga live men som låter bra när de är studioinspelade. Sen vet man ju inte, de kanske bara hade en dålig dag i de klippen jag sett med de.
Man kan ju alltid hoppas.

Bland dem har jag i alla fall två favoriter.

Compact Disco - Sound Of Our Hearts (Hungary) 2012 Eurovision Song Contest Official Preview Video


Pasha Parfeny - Lautar (Moldova) 2012 Eurovision Song Contest Official Preview Video


Båda låter så bra i respektive video. Moldaviens sångare är mycket ostadigare på rösten live, och det är plågsamt att lyssna på Ungerns studioinspelade bidrag och sedan lyssna på det live.
Jag hoppas att det inte bara beror på sångarna utan att en del ligger hos ljudteknikerna osv och att det går bättre för dem i semifinalerna.
Men det kanske bara är önsketänkande.


Om jag skulle göra en lista med de här 5 bidragen, och vi antar att alla låter som de gör live (O_o?), ser den ut såhär:

1. Israel
2. Rumänien
3. Turkiet
4. Moldavien
5. Ungern


Nu har vi Big 5 och några, *harkel*, "hedersomnämnande" kvar.


See ya Eurovision cowboy!

Inga kommentarer: