måndag 21 maj 2012

Eurovision 2012 del 4 - I did it my way.

Då var det dags! Det ni alla väntat på!

Hedersomnämningarna!

...eller "flum-bidragen" som jag brukar kalla de. ;P

För varje år så smiter de in. De där bidragen som man bara gapar åt. Hur gick de vidare? Röstade verkligen landets folk på den låten? Tror de på fullaste allvar att de kommer få några röster?

Nu finns det ju förstås undantag. Det största av dem var väl när Ukraina kom på andraplats 2007 med "Tanzen", men det har funnits andra innan dess också.
Det måste finnas en väldigt fin balans mellan flum och en bra låt för att man ska lyckas, men i de flesta fall så blir det inget mer än en kalkon.

I år är inget undantag.

Jag måste ändå påpeka att även om jag tycker att de följande bidragen är väldigt flummiga, och antagligen inte har någon chans att vinna, så tycker jag faktiskt om de.
Tja, de flesta i alla fall.


Min favorit av årets flum-bidrag är:

Joan - You And Me (the Netherlands) 2012 Eurovision Song Contest Official Preview Video


Jag vet inte ens om jag kan kalla det för ett flum-bidrag. Det är annorlunda, hon sjunger inte jättestadigt, men det är en mysig låt ändå. Nederländerna är väl inte direkt kända för att skicka de mest seriösa bidragen men i år har de tonat ner sig.
Hur som hur så gillar jag verkligen den här låten. Den är precis på gränsen mellan flum och en bra låt. Precis så som jag vill ha det.

På den ärofyllda andraplatsen kommer Österrike med sin fantastiska "Skaka på rumpan"-låt. Och nu kan vi börja prata flum! En hel låt tillägnad våra stackars bakdelar som inget annat vill än att skaka loss. Poesi!
Jag tror ändå att den kan ha en chans (om än liten).

Alla har väl hört talas om Rysslands små rara tanter som ställer upp i år, men har någon uppmärksammat Montenegro?
Jag tycker att det är en bra låt, även om jag är ganska säker på att poängen inte kommer att strömma till den.

San Marino...
Näe. Nej! Fy! ಠ_ಠ
Här har vi ett perfekt exempel på hur det ser ut när man har gått för långt med ett flum-bidrag. Om de kommer upp i topp 10 så vete fan om det finns något hopp kvar för mänskligheten.


Sammanfattningsvis:

1. Nederländerna
2. Österrike
3. Montenegro
4. Ryssland
5. San Marino

Och av alla låtar i hela tävlingen så ser min topp 5 ut så här:

1. Frankrike
2. Island
3. Israel
4. Rumänien
5. Nederländerna

Den första deltävlingen är imorgon, då håller jag tummarna för inte mindre än 6 länder.
Vi får se hur det går!

See ya Eurovision cowboy!

Inga kommentarer: