lördag 15 mars 2008

Arrogans

Har ni någon gång sett "Ring TV4!" med Janne Andersson (tittarombudsmannen på TV4)? Folk ringer in och ställer frågor/klagar på program/personer/saker som de visar på TV4. Förutom Janne Andersson har de en panel med programledare/chefer ifrån TV4 som kan svara på mer inriktade frågor.

Jag såg lite på det idag och blev förvånad över hur sur jag blev över programmet, panelen och den nonchalans de verkar ha där.

Här följer några exempel.

1. När jag började kolla var det en som var sur över söndagsfilmerna som börjar kl.21:00 och slutar någon gång "klockan sent" på grund av reklam och nyheter. Han påpekade att en film som kanske är 1h 45min lång blir dubbelt så lång och att han inte kunde se färdigt filmerna eftersom han var tvungen att gå upp tidigt nästa morgon för att arbeta.

En i panelen svarade ungefär:
"Enligt de undersökningar vi gör, och vi gör undersökningar hela tiden, så sitter majoriteten av tittare kvar efter nyhetssändningarna. Så även om det blir sent prioriterar de flesta filmen".

2. Sedan ringde någon in och påpekade alla onödiga kamerabyten t.ex på nyhetsmorgon när man får se fötter, händer och ett ansikte som flyter förbi på musikgästerna istället för att få se helheten, artisten eller gruppen, medan de spelar.

Under den debatten byttes kamerorna friskt. Från hon som pratade, till en helbild av panelen, tillbaka till hon som pratade, tittarombudsmannen pratar (men inget kamerabyte), hon fortsätter prata, och detta stör mig mest: plötsligt byter de till en kamera som, något svajigt, åker igenom kontrollrummet. Varför?! Vad tror de att vi som tittare har för glädje av att se idioterna som gör de satans kamera-hoppen hela tiden?

3. Det sista jag såg var när en man ringde in och beklaga sig över onödigt ljud vid, om jag förstod det rätt, tillfällen då man fick information (t.ex nya program, inför nyheterna och reklam). Panelen beklagade sig och pratade lite om textning vid olika program.

5 minuter senare, ca 1 minut innan reklampaus, börjar ett trum-beat i bakgrunden medan tittarombudsmannen berättar om telefonnummret till programmet och sedan fortsätter pratar med en i panelen. Även om trummorna inte verkar särskilt störande så är det ett helvete för folk med dålig hörsel att koncentrera sig på något annat än det ljudet. Till och med jag hade svårt att koncentera mig på vad de pratade om just för att jag blev så förbannad över deras själv-motsägelser.


Så detta är TV4 budskap, om jag har tolkat det rätt:

Så länge majoriteten av våra tittare inte är hörselskadade, prioriterar sina jobb eller har svårt att hänga med i hastiga och onödiga kamerabyten, tänker vi inte ändra ett jävla skit på vår kanal.

Idioter...

Inga kommentarer: