onsdag 20 oktober 2010

Every puzzle has a contradiction

Idag blev jag färdig med det 3:e Professor Layton spelet ("Professor Layton and the Unwound Future") och jag blev inte besviken den här gången heller! :D

Jag måste nog påstå att det tredje spelet i serien är min favorit.

Första spelet var fantastiskt eftersom det inte liknade något annat jag spelat tidigare. I andra spelet hade jag lärt mig knepen ifrån det första spelet: minst 3 "hintcoins" på varje nytt ställe och spara väldigt ofta. Tyvärr gjorde den kunskapen att det andra spelet kändes för enkelt (eftersom mitt tålamod inte var det bästa och jag ofta kollade alla hints, kom på svaret och sedan startade om spelet för att behålla alla mynt och få så många picarats som möjligt).
Men efter dem två första spelen så kände jag mig uppvärmd.
När jag började på tredje spelet visste jag att jag inte skulle stressa utan istället göra så gott jag kunde för att lösa alla pussel själv. Om jag sedan skulle ha problem med ett pussel eller två kunde jag ju alltid kolla några hints eller stänga av DS:en en stund och fundera på det till nästa gång jag spelade.
Och det fungerade bra!

Dessutom var det som vanligt en bra story, fantastiska karaktärer och kluriga pussel! ;)

I Japan finns redan det fjärde Layton spelet ("Professor Layton and the Specter's Flute"), som utspelar sig tre år innan "Curious Village", och till våren 2011 (i Japan) ska ett femte spel släppas till Nintendo 3DS ("Professor Layton and the Mask of Miracle").

Filmen "Professor Layton: The First Movie", eller "Professor Layton and the Eternal Diva" som den fick heta utanför Japan, släpptes i England i förrgår (den ska jag beställa när jag kommer hem ;D ).

Men gissa om det här har fångat min uppmärksamhet!

Professor Layton vs. Phoenix Wright!


Nej, jag skämtar inte, spelet existerar. :D
Igår avslöjades det att Capcom och Level-5 går ihop för att skapa denna episka crossover, med Shu Takumi (huvudansvarig för Ace Attorney-serien) som huvudförfattare.
Om jag inte hade en anledning att skaffa en N3DS för det femte Layton spelet så har jag det i alla fall nu!

(Läs mer om spelet HÄR och HÄR!)


See ya professor cowboy!

1 kommentar:

Björn Brändewall sa...

Det här är så coolt att jag... kan... inte... sluta... RYSA! XD