onsdag 23 december 2009

Topp 10 favorit anime openings och endings - plats 1!

Näe, nu tycker jag vi gör slut på lidandet och avslutar den här listan. XD

Opening:
Hunter x Hunter - (#01 op) "Ohayou" av Keno


Nu stöter vi på ett litet problem.
Hunter x Hunter blev licenserad för inte så länge sedan vilket betyder att reglerna för klipp ifrån serien har blivit strängare på YouTube. Det bästa jag kunde hitta var en amv med klipp ifrån hela serien där openingen är inbakad (den är med vid 3:00-3:58). Och med tanke på att Hunter x Hunter även är en utav mina favorit-animeer någonsin kanske det passar bra med något extra. ;P



En Hunter är, enkelt uttryckt, en person som har gått igenom ett test som bevisar att han/hon har något extra och därför får vissa privilegier som annars är omöjliga att få. Gon Freecs är 12 år och vill bli en Hunter, precis som sin far, som lämnade honom hos sin "moster" när han bara var en bebis. Under resans gång träffar han tre andra deltagare; Leorio, Kurapica och Killua, som han formar starka band med. Samtidigt är inte alla deltagare vänligt inställda vilket Gon får lära sig när han stöter ihop med magikern Hisoka som verkar väldigt intresserad av Gons utveckling.
Det som börjar som en relativt simpel serie (klara sig igenom Hunter-testet) tar snabbt nya vändningar som hela tiden gör det hela mer intressant. Episod 18-20 fanns inte med i mangan men är ändå i samma anda som resten av serien och tre av mina favoritavsnitt.
På det hela taget är Hunter x Hunter en fantastiskt bra serie, både som anime och manga. Yoshihiro Togashi (som är gift med skaparen av Sailor Moon) har tyvärr inte avslutat mangan än och det märks i animen, även om de lyckades få till ett hyfsat slut i sista OAV:n.
Serien består av en TV-serie på 62 episoder, en OAV på 8 delar som fortsätter direkt efter TV-serien, en andra OAV på 8 delar där tecknarstilen liksom storyn blir sämre och en sista OAV på 14 delar som också saknar något som TV-serien hade.


Ending:
One Piece - (#01 ed) "memories" av Maki Otsuki



One Piece har aldrig riktigt varit en favorit, men jag har tyckt om att se animen och läsa mangan när jag har kunnat. Tyvärr är det en ganska seg serie som gärna flashbackar i oändlighet och när man väl kommer tillbaka till huvudhistorien så har man nästan glömt vad de håller på med.
Monkey D. Luffy är en pirat med en minst sagt ovanlig förmåga: hela hans kropp är som gummi. Pistolskott, kanonkulor och träklubbor studsar av honom och smäller fienden i ansiktet istället och även om fienden är långt borta kan de mötas av en snyting eller spark i baken. Han letar efter den största piratskatten någonsin, nämligen One Piece, och tillsammans med vänner han plockar upp på resans gång försöker de uppnå sina drömmar.
Som sagt, jag är inte så förtjust i serien, men jag är ändå väldigt imponerad av dem fantasifulla och ofta lite fåniga karaktärerna som Eiichiro Oda skapat.


Det var det. Listan är komplett!
Nästa gång det blir en lista ska jag försöka förbereda så mycket som möjligt innan jag påbörjar den så att det inte tar lika lång tid som den här gången. ^^;

Jag hoppas ändå att ni har njutit av musiken och bilderna, och kanske till och med blivit lite intresserade av någon utav serierna, och önskar er alla en god jul och ett gott nytt år!


See ya x-mas cowboy!

1 kommentar:

Björn Brändewall sa...

Hmm... ja, det hade jag aldrig kunnat gissa!