torsdag 15 oktober 2009

Topp 10 favorit anime openings och endings - plats 4!

Jag orkade inte vänta längre, så här kommer plats nummer 4! ;P

Opening:
Ouran High School Host Club - "Sakura kiss" av Chieko Kawabe



På Animesuki fanns det två serier som jag funderade på att ladda ner. Den ena var "Princess Princess" och den andra var Ouran. Efter att ha läst beskrivningarna av båda serierna kände jag att jag nog skulle vara mer intresserad av "Princess Princess", men för säkerhets skull laddade jag ner första episoden av Ouran för att se hur den var.
Thank God for that!
Serien handlar om Haruhi, en tjej som fått stipendium för att gå på den prestigefyllda rikemansskolan Ouran High School. Efter att ha snubblat in ett musikrum där skolans manliga eskortservice befinner sig råkar hon ha sönder en vas och blir därmed deras slav. Saken är bara den att killarna tror att hon också är en kille och när de väl upptäcker sanningen är det redan försent.
Och galenskaperna bara fortsätter därifrån. ;)
En fantastisk serie som befinner sig på min topp 5 av favoritanimes. Serien följer mangan till bok 4 sedan tycker jag att mangan blir "för mycket", så jag rekommenderar animen främst.


Ending:
Gintama - (#02 ed) "MR.RAINDROP" av amplified



Denna serie fastnade jag för direkt. Den är underbart fånig, dum, barnslig och hysteriskt rolig. Jag har sett ca 70 episoder och har fortfarande inte tröttnat, men det är en långkörare (just nu är den uppe i 189 episoder) så det beror väl på hur mycket tramserier man orkar med.
Hur skulle Japan se ut på 17-1800-talet om det blev befolkat av utomjordingar. Svaret får man i Gintama, där utomjordingsrasen Amanto har tagit över och tvingat Japans stolta samurajer att lägga ned sina svärd. Men det finns en person som fortfarande har en samurajs själ, Sakata Gintoki. Tillsammans med Shinpachi och Kagura tar han vilka jobb som helst (från att hitta en katt till att rädda världen) så länge det ger dem nog med pengar för att köpa mat och nyaste nummret av Shounen Jump.
Det är absolut inte en serie för alla, men blir man intresserad så funkar både mangan och animen.


See ya space cowboy!

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag har försökt förutsäga din topp tre:

Någon/några av dessa openings är med:
Baccano
Cowboy Bebop
Rosen från Versailles
Utena

Någon/några av dessa endings är med:
Samurai Champloo
Paradise Kiss
xxxHolic #2
Princess Tutu

...och du har med någon OP/ED från HunterXHunter och/eller någon från LoveCom.

Lite lagom vagt. Får se hur många rätt jag har.