torsdag 26 november 2009

Topp 10 favorit anime openings och endings - plats 2!

Okej, nu har jag hållt er på halster alldeles för länge. Här kommer plats nummer 2 på listan! Woohoo! XD


Opening:
Chobits - "Let Me Be With You" av ROUND TABLE feat. Nino



Den första "Clamp"-serien jag såg var Rayearth och Chobits kom strax därefter. Ingen utav dem är min favorit idag, nu är jag mest inne på xxxHolic och X, men jag måste erkänna att på senare tiden har jag kännt ett sug av att se Chobits igen. På något vis tror jag att jag skulle uppskatta den mer idag än första gången jag såg den för 5 år sedan.
I framtiden har datorerna utvecklats till "persocons" som liknar människor mer än maskiner. Hideki skulle väldigt gärna vilja ha en, men är man en fattig student ska man inte hoppas för mycket. Som tur är hittar han en persocon, övergiven och inlindad i bandage, i en sophög. Han tar med sig henne hem och när den slås på är det första hon säger "Chii" vilket blir hennes nya namn.
Helt ärligt minns jag väldigt lite av serien men i alla fall så tar det inte lång tid förrän man börjar förstå att Chii inte är vilken Persocon som helst. Både mangan och animen är okej men vill man se openingen får man ju sikta in sig på animen först och främst. ;P


Ending:
Gakko no Kaidan/Ghost Stories - "Sexy Sexy" av Cascade



Första gången jag såg Gakko no Kaidan var på en mässa i Stockholm. Jag fastnade inte så mycket för själva serien, men på vägen "hem" (det vill säga lägenheten vi sov i när vi befann oss i Stockholm) när vi gick mot tunnelbanan upprepade jag namnet på endingen i mitt huvud, om och om igen, medan jag nynnade melodin så gott jag kunde. När jag sedan hittade hela låten och laddade hem den gjorde jag mitt första försök att översätta en japansk text vilket gav ett mediokert, men ändå tillfredställande, resultat.
Serien handlar om Satsuki, hennes lillebror och tre av hennes klasskamrater. Dem hittar en bok som Satsukis avlidna mamma skrev när hon var liten som handlar om hur man besegrar diverse monster och spöken. Och det visar sig att det vimlar av dem runt deras skola så boken kommer väl till pass.
Ja, det var allt. Jag har sett alldeles för lite av serien för att kunna skriva något bättre om den. Det enda jag kan säga är att om man skulle få tag på en DVD med animen: undvik det engelska ljudspåret! Av någon anledning tyckte översättarna att originalstoryn inte passade för amerikanska barn och ändrade allting så att det blev en mycket sämre serie.


Angående plats 1 så har det uppstått ett litet problem. Openingen som jag tänkte ha på första plats finns inte någonstans på YouTube eftersom serien ganska nyligen licenserades (*gasp* en ledtråd!).
Jag vet inte hur jag ska lösa det, men nåt ska jag nog komma på.


See ya space cowboy!

1 kommentar:

Björn Brändewall sa...

Snacka om en ending som är ljusår bättre än sin serie. Hade glömt att den var så synthig.

Refrängen känns extreemt bekant, den bara måste vara snodd ifrån något 80-tal.